Et hovedtrekk ved dagens unge er at stadig færre ønsker å forplikte seg. Den individuelle friheten kjennes åpen og stor, og viljen til å binde seg til en bestemt er tilsvarende lav. Er man blitt individuelle objekter på et marked som selger seg fram i møtet med andre individuelle objekter? Har vi en systemisk «commitment anxiety»? Og hvorfor er "needy" det verste man kan være?
Hva har så dette med historie og historiefortelling å gjøre? Jo historiefaget viser at vårt begrep om frihet har endret seg betydelig fra antikken til i dag. I dag betyr frihet mest mulig individuell frihet - fri fra innblanding fra andre, fri fra forpliktelser overfor andre. Det var utenkelig i antikken. Da var man enten fri eller slave, det fantes ingen mellomting. Om man var slave, kunne man tenke kun på seg selv, for slaven hadde ikke mulighet til å binde seg. Er det store paradokset at de som opplever seg som mest "frie" i dag dypest sett ligger under for en type slavemoral?
Vi inviterer til en samtale i skjæringspunktet mellom psykologiens og historiefagets perspektiver - om kjærligheten og vårt begrep om frihet.
Innledning ved Håvard Friis Nilsen, etterfulgt av samtale med Sissel Gran.
Håvard Friis Nilsen er historiker og professor ved Høgskolen i Østfold med spesiell interesse for psykologiens historie. Hans siste bok er den kritikerroste Du må ikke sove - Wilhelm Reich og psykoanalysen i Norge (2023).
Sissel Gran er psykolog og spesialist i klinisk psykologi og parterapi. Hun er forfatter av en lang rekke bøker om kjærlighet, begjær, samliv og oppbrudd. Hun er fast essayist i Morgenbladet.